OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM


pod hasłem:

"CZYTANIE ŁĄCZY POKOLENIA"

W dniach 1-7 czerwca już po raz jedenasty obchodziliśmy w naszej szkole Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom (OTCD) – nasze największe doroczne święto czytania! Ogólnopolskie Tygodnie Czytania Dzieciom organizowane są od 2001 roku. Ich zadaniem jest przypomnieć dorosłym - nauczycielom, rodzicom, wychowawcom – że głośne czytanie dziecku jest najprostszym sposobem wychowania mądrego, kulturalnego i szczęśliwego człowieka, a dzieciom pokazać, że czytanie jest znakomitym i ciekawym sposobem spędzenia czasu.

Do czytania zaprosiliśmy rodziców, aktora, bibliotekarzy, nauczycieli i księdza. Pierwsze czytanie odbyło się 24 maja, kiedy to gościł w naszej szkole aktor Teatru Nowego w Zabrzu Pan Jacek Wojnicki. Uczniowie kl. „0” – III wspólnie z panem Jackiem czytali wiersze Juliana Tuwima min. „Rzepkę”, „Lokomotywę” i „Murzynka Bambo”. 1 czerwca dzieciom z klas „0” – III czytała Pani Agata Kwaśniak mama naszych uczniów. W poniedziałek 4 czerwca do czytania przyłączyła się Pani Ewa Czuj bibliotekarka z Dołęgi, czytała książkę F.H Burnelta pt. „Tajemniczy ogród”. Następnego dnia uczniowie słuchali książek czytanych przez nauczycieli. Pani Stanisława Mika emerytowana nauczycielka ucząca w naszej szkole czytała książkę A.A. Milne „Kubuś Puchatek” a Pani Bogumiła Rzepka nauczycielka języka polskiego prezentowała „Magiczne drzewo” A. Maleszki. Ostatniego dnia naszego czytania poznaliśmy „Bajki nie tylko dla dzieci” czytane przez księdza Macieja Fleszara. Wszystkim zaproszonym gościom bardzo dziękujemy. Uczniowie kółka biblioteczno-świetlicowego zaprezentowali przedstawienie pt. Stan chorobowy – propagujące czytelnictwo. Postacie z baśni i bajek skarżyły się na różne dolegliwości a Doktor Paj-Chi-Wo stwierdził, że przyczyna to wirus NCT – nieczytelnictwo. Również w tych dniach odbyło się rozstrzygnięcie konkursu plastycznego w kl. „0” – III dotyczącego ulubionych postaci z książek i książek: „ Doktor Dolitte”, „O psie, który jeździł koleją” i „Kajtkowych przygód”. Nagrodami były książki i słodycze. Dziękujemy wszystkim za udział w święcie czytania.
OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ CZYTANIA DZIECIOM


Powyższe cytaty pochodzą z książki Ireny Koźmińskiej i Elżbiety Olszewskiej "Wychowanie przez czytanie" wydanej przez Świat Książki (…) Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Ale to jeszcze nie koniec atutów głośnego czytania. Czynność ta jest łatwa, nie wymaga od nas, dorosłych, szczególnego przygotowania, jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego, nic nie kosztuje, gdy korzystamy z biblioteki czy wymieniamy książki z innymi rodzicami, lub jest niedroga, gdy zaopatrujemy się w tanich księgarniach albo na wyprzedażach. (….) (…) Zacznijmy od korzyści z głośnego czytania dla zdrowia emocjonalnego dziecka. (…) Dziecko, któremu codziennie czytamy, czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie, które wpłyną na jakość jego życia co najmniej tak znacząco jak zdrowy kręgosłup czy zdrowe oczy. Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między rodzicem i dzieckiem. Więź z najbliższą osobą jest jedną z najważniejszych potrzeb rozwojowych dziecka, warunkiem, by mogło wyrosnąć na zdrowego emocjonalnie i dojrzałego człowieka. Jeżeli rodzice nie znajdują czasu dla dziecka, przedkładając nad jego potrzeby swą karierę, zarobkowanie lub własne przyjemności, nieświadomie narażają całą jego przyszłość. Brak więzi z rodzicami w dzieciństwie jest niemal gwarancją ogromnych życiowych problemów, natomiast mocna i zdrowa więź z nimi daje na całe życie silny fundament oraz osłonę przed złymi wpływami, na które dziecko będzie odporniejsze, mając pewność rodzicielskiej miłości i czerpiąc z bogatych zasobów własnego intelektu i wiedzy, zdobytych dzięki czytaniu. (…) (…) Kolejną grupę dobrodziejstw płynących z głośnego czytania dziecku stanowią korzyści językowe i umysłowe, które zresztą ściśle się łączą. Co jest najlepszą wizytówką każdego człowieka? Jego język. Używanie bogatego i pięknego języka, umiejętność prowadzenia ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny i obrazowy to atuty w życiu społecznym nie do przecenienia. (…) (…) Głośne czytanie pomaga także w wyrobieniu niezwykle ważnej umiejętności umysłu, jaką jest…
© PSP Zaborów 2012