WYCIECZKA DO OJCOWA, PIESKOWEJ SKAŁY, JASKINI WIERZCHOWSKIEJ I OGRODZIEŃCA.

15 czerwca 2018 roku odbyliśmy długo planowaną wycieczkę do Ojcowa , Pieskowej Skały, Jaskini Wierzchowskiej i Ogrodzieńca na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej. W związku z faktem, że za tydzień zakończenie nauki, postanowiliśmy dać trochę radości i odpoczynku naszym uczniom. Pierwszym etapem naszej wędrówki był Ojców, przepięknie położony w dolinie Prądnika. Tu z pomocą sympatycznego przewodnika zwiedziliśmy ruiny zamku, wzniesionego przez króla Kazimierza Wielkiego. Zamek ten stanowił zabezpieczenie Krakowa przed najeźdźcami z zachodu i północy i był jednym z potężniejszych szańców na szlaku ,,Orlich gniazd”, ciągnącym się od stolicy aż po Częstochowę. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze, gromadzące okazy flory i fauny oraz skał z obszaru Ojcowskiego Parku Narodowego. Po zwiedzeniu Ojcowa udaliśmy się na pieszą wyprawę tzw. ,,Dolinkami krakowskimi”, gdzie mogliśmy oglądać piękne ostańce skalne, wyrzeźbione przez wodę i wiatr w skałach wapiennych, które stanowią podstawę budulcową krajobrazu jurajskiego (Brama Krakowska i źródełko miłości). Mimo, że Ojcowski Park Narodowy jest naszym najmniejszym parkiem, jego fauna i flora okazują się być bardzo bogate. Wynika to z dużego zróżnicowania środowiska. Występuje tu 15 z 21 znanych w Polsce nietoperzy, dlatego jest on symbolem parku. Dużych wrażeń dostarczyła nam również roślinność, porastająca zbocza i dolinki, na których zachowało się wiele ciekawych i endemicznych roślin i drzew. W Pieskowej Skale obejrzeliśmy Maczugę Herkulesa, zbudowaną ze skalistych wapieni, twardszych niż dominujące w okolicy wapienie ławicowe, dlatego oparła się ona erozji i krasowieniu. Zwiedziliśmy również zamek oraz podziwialiśmy ogrody włoskie królowej Bony, żony króla Zygmunta Starego. Dalszym celem naszej wycieczki była najdłuższa i najpiękniejsza na jurze Jaskinia Wierzchowska, która urzekła nas swoim bogactwem form naciekowych w postaci stalagmitów i stalaktytów. Dużą atrakcją było również ciekawe przedstawienie życia człowieka pierwotnego. Po zwiedzeniu jaskini byliśmy już zmęczeni, dlatego obowiązkowym punktem wycieczki było odwiedzenie McDonald's w Olkuszu. Posileni, mogliśmy wyruszyć w dalsza podróż na Śląsk, do Ogrodzieńca. Tu zwiedziliśmy ruiny zamku z XIV wieku, ciekawie oprowadzeni przez przewodniczkę. Zmęczeni podróżą, ale silni wrażeniami i miłą atmosferą wróciliśmy do Zaborowa, po drodze śpiewając znane i lubiane piosenki turystyczne.