WYCIECZKA NA ZAMEK ,,KRZYŻTOPÓR" W UJEŹDZIE, DO OPATOWA I KUROZWĘK.

15 maja 2019 roku odbyliśmy długo planowaną wycieczkę do Ujazdu, Opatowa i Kurozwęk, położonych na ziemi świętokrzyskiej. Pomimo nie najlepszych nastrojów, związanych z pogodą w naszym regionie, postanowiliśmy dać trochę radości i odpoczynku naszym uczniom. Pierwszym etapem naszej wędrówki był zamek ,,Krzyżtopór", położony w miejscowości Ujazd. Zamek ten zbudowano w stylu włoskim, wzniesiony został przez wojewodę sandomierskiego Krzysztofa Ossolińskiego był największym w Polsce i Europie (dopiero wybudowanie Wersalu odebrało mu palmę pierwszeństwa), wzniesiony jest na litej skale. Nigdy niestety nie odegrał poważniejszego znaczenia w historii, a w wieku XVII został zrujnowany i ograbiony przez Szwedów, nigdy się już nie podniósł z upadku. Dziś jest trwałą ruiną, robiącą wrażenia. Historię tego zamku poznaliśmy dzięki przewodnikowi, który nam ją przybliżył. Kolejnym etapem naszej wycieczki było powiatowe miasto Opatów, trochę zapomniane, na uboczu, ale bardzo ciekawe ze swoimi zabytkami. My przeszliśmy całą podziemna trasę turystyczną, która może konkurować z podobną w Sandomierzy, a nawet jest ciekawsza. podziemne lochy i korytarze pozwalały mieszkańcom skutecznie chronić sie przed atakującym wrogiem a w czasach pokoju składować różne produkty. Pierwsze lochy zaczęły powstawać w średniowieczu i sięgnęły głębokości 14,5 metra pod poziom opatowskiego rynku. Następnie udaliśmy się do opatowskiej Kolegiaty św. Marcina, czyli najważniejszego kościoła w mieście, aby poznać historię fary, opowiedzianą przez przewodnika oraz zobaczyć ,,lament opatowski", czyli jedną z najcenniejszych w Polsce płaskorzeźb renesansowych z XVI wieku z nagrobka wielkiego kanclerza koronnego Krzysztofa Szydłowieckiego. Z kolei przyszedł czas na Kurozwęki, urocze miasteczko wraz z pałacem Popielów, który zwiedziliśmy od strychu do piwnic. Ostatnim elementem naszej wycieczki było safari wśród bizonów, czyli przejazd specjalnymi wozami po zagrodzie bizonów, zwierząt przypominających nasze żubry. Zmęczeni podróżą, ale silni wrażeniami i miłą atmosferą wróciliśmy do Zaborowa, po drodze śpiewając znane i lubiane piosenki turystyczne. Ta ciekawa wycieczka turystyczno - krajoznawcza pozwoliła nam na głębszą integrację pomiędzy uczniami i pokazanie im jak można spędzać wolny czas. Bardzo dziękujemy Wójtowi Gminy Szczurowa za finansowe wsparcie naszej wycieczki.