„WARSZAWO, KOCHANA WARSZAWO…”
Jesienne odwiedziny Warszawy w ramach projektu: ”Kompetencje przyszłości- rozwój i doposażenie szkół gminy Szczurowa”

„Uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. W.Jagiełły w Zaborowie wyruszyli 19 września , wczesnym rankiem na wycieczkę autokarową do stolicy Polski. Resztki zmęczenia pozostawiliśmy w Macdonaldzie, nieopodal Radomia i już pełni werwy wyruszyliśmy na podbój stolicy.

Celem wycieczki było poznanie zabytków Warszawy, jej historii i ciekawostek z nią związanych. Pan Sławomir Kuliś- przewodnik, zabrał wszystkich na Lotnisko im. F.Chopina. Tam opowiedział o specyfice pracy, zasadach zachowania. Przeszliśmy do sali przylotów, oglądaliśmy gabloty z rzeczami zarekwirowanymi przez ochronę lotniska. W takich gablotach znajdują się rzeczy, których nie można było przywieźć do Polski. Jednak niektórzy podróżni chcieli ominąć przepisy. Nie udało się, jak widać.
2018-2019

Po szczegółowym zapoznaniu z Okęciem, wyruszyliśmy na Stare Miasto. Przewodnik ciekawie opowiadał o historii Kolumny Zygmunta III Wazy. Legenda głosi, że dopóki Zygmunt ma uniesiony miecz w swojej dłoni, dopóty miasto będzie istniało. Równie ciekawą historię mogliśmy usłyszeć o Wieży Zegarowej na Zamku .Otóż 17 września 1939 roku w wyniku hitlerowskiego bombardowania i pożaru, zegar zatrzymał się na godzinie 11,15.Po renowacji, na pamiątkę tych tragicznych wydarzeń, każdego dnia o tej porze jest odgrywany hejnał. Ciekawą historię usłyszeliśmy także o Pałacu pod Blachą, gdzie odbywały się huczne przyjęcia, na których mówiono tylko w języku francuskim. Na to nieprzychylnym okiem patrzyła cała Warszawa. Takie i inne ciekawostki o mieście opowiadał nam pan przewodnik.

Pomimo upału czas szybko płynął. Chwilę ochłody dała nam Starówka, a raczej lody. Krótka przerwa na ten smakołyk, a potem znów marsz Krakowskim Przedmieściem. Znaleźliśmy się i pod Pomnikiem Małego Powstańca. To pozwoliło nam sobie uświadomić, że miasto nie zawsze wyglądało tak okazale. Był czas wojny, kiedy w miejscu, gdzie stoją dziś budynki, były tylko gruzy.

Ostatnim punktem dnia była wizyta na Stadionie Narodowym. Po tym, nieco zmęczeni, udaliśmy się do hotelu. Tam już czekały eleganckie pokoje i posiłek. Wszystkim wróciły siły, więc była piżama party. Niezbyt długo, bo było już późno. I tak ciekawie minął nam pierwszy dzień pobytu w stolicy Polski.
2018-2019

W drugim dniu mieliśmy w planie Centrum Nauki Kopernik i Łazienki. Po obfitym śniadaniu i spakowaniu bagaży, udaliśmy się do Centrum Nauki. Tutaj było wszystko: strefa eksperymentowania, laboratoria, park odkrywców, majsternia, Teatr Wysokich Napięć, Re: generacja, czyli co dzieje się w Twoje głowie , kiedy kochasz, smucisz się, kłamiesz? Każdy miał czas, by swobodnie eksperymentować. Wyczerpani myśleniem, poszliśmy na obiad. I tu zaskoczenie!! Znów zupa pomidorowa. Po obiedzie czas do Łazienek. Spacer był długi, ale treściwy. Pan Sławomir opowiadał o stylach architektonicznych w zabudowie parku, o przeszłości i teraźniejszości tego miejsca.

Wszystko, co dobre, szybko się kończy. I tak dobiegła końca i nasza wycieczka. „ Warszawo, kochana Warszawo…” Tęsknimy!